EEG biofeedback terapia je určená tak pre deti ako aj pre dospelých. Deťom pomáha bojovať s hyberaktivitou, nesústredenosťou či inými psychickými problémy prostredníctvom pre ich obľúbenej aktivity – počítačovej hry. Pre dospelých má zasa takáto psychoterapia, resp. psychotréning aj široké neklinické použitie a teda okrem klasických problémov so spánkom, stresom či nesústredenosťou dokáže biofeedback efektívne vplývať na ich profesionálny rozvoj, sebazdokonaľovanie a schopnosť správne rozhodovať a sústrediť sa na cieľ.
EEG biofeedback sa využíva ako:
-
liečba detskej dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie a dyspraxie
-
liečba psychosomatických porúch
-
liečba logopedických problémov (hlavne dysfazia, fazia, koktavosť,..)
-
liečba problémov so sústredením a pamaťou
-
liečba problémov so spánkom
-
liečba prijímania potravy (tj. anorexie a bulímie)
-
liečba migrény a bolesti hlavy
-
liečba rôznych tikov súvisiacich so psychikou
-
liečba epilepsie
-
liečba chronickej únavy a syndrómu vyhorenia
-
rehabilitácia po úrazoch a operácií mozgu a po mozgovej mŕtvici
-
rehabilitácia po mozgovej detskej obrne
-
liečba impulzivity, agresie, depresie, úzkosti, strachu, fóbie
-
liečba OCD, syndrómu Aspergera a autizmu
-
liečba Parkinsona a iných extrapyramidových porúch
-
liečba Alzheimera a iných druhov demencie
-
liečba neuróz všetkých druhov
-
liečba emocionálnych problémov
-
liečba závislostí
-
liečba hyperaktivity, PTSD ako u detí, tak aj u dospelých
-
liečba iných mentálnych porúch a chorôb
-
stimulácia mozgovej aktivity, podpora sústredenia, myslenia, kreativity
Prehľad stavov, u ktorých bola overená účinnosť EEG biofeedbacku, je spracovaný na základe takmer 700 výskumných a klinických štúdií, publikovaných v recenzovaných vedeckých časopisoch, a cca 300 ďalších výskumov. Väčšina z nich je dostupná na Internete v najväčšom súbore zdravotnej literatúry - abstrakt vedeckých časopisov Národnej lekárskej knižnice USA www.ncbi.nlm.nih.gov/PubMed .
Efekt EEG-biofeedbaku
O efektívnosť metódy môžeme uvažovať primárne v týchto oblastiach:
A/ neurofyziologická – mení sa obraz EEG
B/ kognitívna – zmeny vyplývajú z posinenia kortikálnich funkcii/dieťa sa lepšie sústredí, lepšie si zapamätáva)
C/ behaviorálna – u detí sa zvyšuje, alebo znižuje obecný aurosol a tím sa primárne upravuje ich bazálna reaktivita, čo sa sekundárne prejavy celom spektre behaviorálných prejavov
D/ pamäťová – úzko súvisí s efektom v kognitívnej oblasti
E/ motorická – dieťa sa behom tréningu učí znižovať svalové napätie a relaxovať
F/ rečová – reč sa môže vylepšovať na základe stimulovania rečového centra,alebo úpravou svalového napätia
G/ emocionálna –úprava neurofyziologických funkcii
|