Hemisféry a ich zodpovednosť

PRAVÁ HEMISFÉRA

 

Pravá časť postupuje od celku k časti - holisticky.

Začne s odpoveďou.

Vidí najskôr veľký obraz, nie detaily.

Ak máte dominantnú pravú časť, môžete mať ťažkosti vydržať na prednáške, pokiaľ sa najskôr nedostanete k veľkému obrazu, k celku. Preto je absolútne dôležité pre pravohemisférnych ľudí čítať najskôr obsah, alebo informáciu v pozadí predtým, ako sa pustia do detailov. Ak prednášajúci neuvedie na prednáške celkový nadhľad, možno sa zvyknete na konci opýtať, aká téma bude nabudúce a ako sa na môžete pripraviť.

Prístup pravohemisférných ľudí je náhodný.

Ak ste pravohemisférny, možno preskakujete od jednej veci k druhej. Vykonáte pravdepodobne také isté množstvo práce, ale bez udeľovania priorít. Úloha je zatiaľ nedokončená, ale nie preto, že ste nepracovali, ale preto, že ste pracovali na niečom inom. Pravdepodobne ste sa búrili, keď bolo potrebné naplánovať týždeň. Prirodzený náhodný prístup pravej hemisféry ešte neznamená, že si nemôžete vytvoriť zoznam, alebo veci plánovať. Častokrát je to jediná možnosť, ako zvládať komplikované situácie a je preto dôležité vyvinúť k plánovaniu dostatočnú snahu.

Pravý mozog, na druhej strane, chce veci konkrétne.

Pravý mozog chce vidieť, počuť, cítiť, dotýkať sa reálnych objektov.

Pravohemisférni ľudia chcú vidieť kontext, chcú vidieť, ako vzorec funguje.

Použiť pravý mozog v tomto prípade znamená, hľadať príležitosti v reálnych, existujúcich aktivitách, používať niečo reálne, kedykoľvek je to možné.

Ak ste primárne pravohemisférny, používate intuíciu.

Môžete vedieť odpoveď na matematický problém, ale nie ste si istý, ako ste sa ku nej dostali. Možno začnete s odpoveďou a pracujete opačne. V kvíze máte obvykle pocit, ktoré odpovede sú správne a obvykle je to tak.

Pravá časť dáva pozor na celkový kontext a na význam.

Pravý mozog k nám hovorí napríklad vtedy, keď máme pocit, že to "spolu sedí".

Pravohemisférni vedia, čo pre nich čo znamená, ale nevedia nájsť správne slová.

Ľahko to vidíme, keď ľudia dávajú inštrukcie. Pravohemisférny človek by znel napríklad takto: "zaboč doprava (rukou ukazuje doprava), popri kostole čo tam je (rukou ukazuje opäť). Potom prejdi popri večierke a novinovom stánku. A potom tam bude benzínová pumpa."

Pravohemisférni ľudia si všetko musia pamätať hlavne vizuálne. Ak si to nezapíšu, pravdepodobne si to nezapamätajú. Potrebujú si vytvoriť v mysli video zobrazujúce veci, o ktorých počujú, alebo čítajú.

Pravý mozog pracuje s vecami, ktoré súvisia priamo s realitou.

Keď sú pravohemisférni ľudia ovplyvňovaní okolím, zvyčajne sa mu prispôsobia.

Pravohemisférni ľudia sa snažia zmeniť prostredie.

 Pravohemisférni ľudia si častokrát neuvedomujú, že sa niečo vykonáva nesprávne.

Ak ste pravohemisférny, sledujte do akej miery ste v kontakte s realitou. Výhodou je, že pravohemisférni ľudia sú viac kreatívni.

Pravohemisferálny ludia viac odpovedajú.

Dominancia pravej hemisféry – vyčšie zladenie s Matkou

Pravu hemisféru aktivuje – zameranie sa na inych ludí

 

 

 

 

ĽAVÁ HEMISFÉRA

Ľavá časť mozgu spracováva informáciu lineárnym spôsobom.

Postupuje od časti k celku.

Vezme časti, zoradí ich, utriedi ich logicky, potom vytvorí závery.

Ak ste ľavohemisférny, možno máte ťažkosti robiť náčrt a ak ste spravili nejakú úlohu, zrejme ste dodali obsah, alebo stručné zhrnutie nakoniec len preto, lebo to bolo požadované.

Ste človek, ktorý potrebuje vedieť, prečo niečo robí.

Vytvoriť vyšší celok, obsah, alebo opis k nejakej úlohe je výborné cvičenie pre ľavohemisférnych ľudí.

Ľavý mozog okrem lineárneho spracovávania postupuje zároveň sekvenčne. Ľavohemisférny človek tvorí zoznamy.

Ak ste ľavohemisférny, teší vás plánovanie.

Dokončujete úlohy načas a tešíte sa, keď si odčiarknete ich ukončenie.

Učenie sa vecí postupne je pre vás ľahké.

Napríklad hláskovanie zahŕňa sekvenčné spracovávanie.

Ak je niekto dobrý v matematike, môžeme predpokladať, že bude ľavohemisférny.

Ľavý mozog bez problémov spracováva symboly - písmená, slová, matematické symboly, má tendencie vyvíjať lingvistické a matematické snahy.

Ľavohemisférni študenti sa pravdepodobne len naučia naspamäť slová zo slovníka, alebo matematické vzorce.

Ľavý mozog spracováva informácie lineárne, sekvenčne a logicky.

Získava informácie jednu po druhej, aby vyriešil problém.

Keď čítate, alebo počúvate, pozeráte sa na časti, a teda môžete vyvodiť logické závery.

Počas písania váš ľavý mozog dáva pozor na to, čo píšete, či to píšete presne, či ste sa niekde nepomýlili.

Ľavohemisférni ľudia nemajú problém vyjadriť sa slovne. Ľavohemisférny človek povie niečo ako: "odtiaľto pôjdeš na západ o tri ulice ďalej, zabočíš na sever, prejdeš na Košickú ulicu".

Ľavohemisférni ľudia chcú poznať pravidlá a nasledovať ich.

Ak pravidlá nie sú, obvykle si vymyslia vlastné a tie následujú.

Poznajú dôsledky, keď niečo nestihnú načas, alebo keď niekde neuspejú.

Lavohemisferálny ludia kladú viac otázok.

Dominancia lavej hemisféry – vačši sulad s Otcom

Zameranie na seba a sebahodnotenie aktivuje pravu hemisféru.

V školách sa zväčša používajú ľavohemisférne stratégie a tým sa automaticky pravohemisférni študenti cítia neadekvátne. Pre každého je dôležité, že sa môže naučiť byť viac flexibilný a používať obidve hemisféry v rovnováhe.

ĽAVÁ HEMISFÉRA

LOGIKA

RACIONALITA

ANALYTICKÝ PRÍSTUP K VECIAM

ČLOVEK SA NA VECI POZERÁ PO ČASTIACH

JE DOBRÝ V MATEMATIKE A INÝCH VEDÁCH

ČLOVEK JE PRAKTICKÝ

VIE UVEDOMUJE SI VECI

CHÁPE REALITU, ŽIJE V REALNOM SVETE

AKTIVUJE SA PRI HOVORENÍ

VIAC KLADIE OTÁZKY

 

PRAVÁ HEMISFÉRA

ČLOVEK VIAC CÍTI

POZERÁ SA NA VECI AKO CELKY

CHÁPE PODSTATU SYSTÉMOV

VYJADRUJE SA V SYMBOLOCH

JE ZAMERANÝ NA FILOZOFIU A NÁBOŽENSTVO

CÍTI, ŽE ROBÍ SPRÁVNE VECI

JEHO KONANIE JE ČASTO NEPREDVÍDATELNÉ

ABSTRAKTNÉ MYSLENIE

RÁD FANTAZÍRUJE

JE ZAMERANÝ NA PRÍTOMNOSŤ A BUDÚCNOSŤ

AKTIVUJE SA PRI:SPIEVANÍ, SNÍVANÍ, PREDSTAVIVOSTI

VIAC ODPOVEDÁ NA OTÁZKY

Rozdiely medzi hemisférami

Nasledujúca tabuľka detailne odráža rozdiely medzi ľavou a pravou hemisférou:

vlastnosť

ľavá hemisféra

pravá hemisféra

myslenie

kognitívny štýl
jazyk


kapacita výkonu


špecializované funkcie




vnímanie času

priestorová orientácia


povahové črty


psychoanalytické aspekty



ideálny príklad

abstraktné, lineárne
analytické
racionálny, logický
bohatý slovník
dobrá gramatika, syntax
predstava
vhľad, vôľa, iniciatíva
vnímanie seba
zameranie sa na stromy
čítanie, písanie
aritmetika
senzorimotorické schopnosti
potláča mimozmyslové
vnímanie
zoradené
merateľné
slabá


organizácia
vodcovstvo
dosiahnutie
sekundárny proces
ego-funkcie
vedomie
superego
Aristoteles
Apolónsky typ
Marx, Freud

konkrétne, holistické

intuitívny, umelecký
žiadna gramatika, syntax
viac metaforický
slabá slovná zásoba, verše
slabé vnímanie seba
nízka iniciatíva
zameranie sa na les
hudba, bohaté
sny a predstavivosť
dobré rozoznávanie tváre
otvorený mimozmyslovému
vnímaniu
prežívaný čas
primitívne vnímanie času
výborná orientácia
v priestore
modely, tvary
inšpirácia, viacznačnosť
staranie sa
zdieľanie
primárny proces
snová práca
voľná asociácia
halucinácie
Platón
Dionýzovský typ
Nietzsche, Jung

Ľavá hemisféra

Postoj:
Tendencia podhodnotiť kreativitu a spiritualitu, závisí na logike, cíti sa byť zodpovedným, obviňuje seba

Má rád:
Kontrolu, uniformitu, orientáciu na minulosť, znalosť, samotu

Nemá rád:
Nerád sa cíti zaplavený, zasypaný, pritlačený k múru, nemá rád paniku, krik, zbytočný rozruch, nedôveru iných (hlavne žien), pocit neadekvátnosti, bezcennosti

Potreby:
Viac: Spontánnosť, tanec, vyjadrenie sa, staranie sa, sociálna aktivita
Menej: Kontrola, čistota, smer, cieľ, zodpovednosť, analýza

Životné lekcie:
Nechať plynúť, delegovať, relaxovať, veriť iným

Racionálny prístup

- Reaguje na verbálne inštrukcie
- Problém rieši logicky, sekvenčne, pozeraním sa na časti vecí
- Pozerá sa na rozdiely
- Je plánovaný a štruktúrovaný
- Preferuje založenú, konkrétnu informáciu
- Preferuje rozprávanie a písanie
- Preferuje testy s mnohými možnosťami
- Kontroluje pocity
- Preferuje štruktúry, kde majú váhu autority

Sekvenčný prístup

- Rozdeľuje, dôležitý je rozdiel
- Je logický, vidí príčinu a následok

Rozhoduje na základe získaných, organizovaných informácii

Identifikuje slová
Priraďuje význam
Postupuje podľa plánu
Interpretuje
Fakty a detaily
Analyzuje
Usporiadaný
Kritický
Úzkostlivý
Metodický
Klasifikuje a súdi
Spracováva sekvenčne

Pravá hemisféra

Postoj:
Tendencia používať spiritualitu a vyhnúť sa tým zodpovednosti, iní sú zodpovední za problémy, obviňovanie iných

Má rád:
Začlenenie do spoločnosti, farba, vyjadrenie, orientácia na budúcnosť

Nemá rád:
Cítiť sa opustený, kontrolovaný, zradený inými (hlavne mužmi), cítiť sa neschopný

Potreby:
Viac: Kontrola, čistota, smer, cieľ, zodpovednosť, analýza Menej: Spontánnosť, tanec, vyjadrenie sa, staranie sa, sociálna aktivita

Životné lekcie:
Byť viac zodpovedný, dokončiť úlohu, viac si veriť, dodržať sľub

Intuitívny prístup

- Reaguje na ukázané inštrukcie
- Problém rieši s predtuchami, hľadá vzory a konfigurácie
- Pozerá sa na podobnosti
- Je plynulý a spontánny
- Preferuje hmlistú a neurčitú informáciu
- Preferuje kreslenie a manipulovanie objektov
- Preferuje otvorené otázky
- Otvorené pocity
- Preferuje štruktúry, kde je kolegiálnosť

Simultánny prístup

- Dôležité je prepojenie
- Je analogický, vidí podobnosti a previazanosť

Rozhoduje na základe neohraničených kvalitatívnych vzorov, ktoré nie sú zoradené do postupností, ale ktoré sa zhlukujú do obrazov

Identifikuje vzory
Priraďuje hodnoty
Nasleduje sny a impulzy
Predstavuje
Vizuálny a konceptuálny
Syntetizuje
Spontánny
Snívajúci
Podozrivý
Náhodný
Hrá sa a odpovedá
Spracováva simultánne